ATB: de basis

ATB:  ‘basic tools’ aan de basis

Eendaagse workshop

Starten met ATB?
Leg éérst een basis.
Een goede basis leg je door aan te sluiten op het start niveau. Of je nu met een kind of een volwassene werkt, het is handig om eerst het verschil te kennen tussen in- en uitademen en de bijbehorende pauzes, voordat je intensief met de adem aan de slag gaat.
Tijdens deze training gaan we op zoek hoe je de basis tools van ATB kunt aanleren. De trainingsdag is ontstaan vanuit de wens een opbouw aan te reiken voor degene die een ATB traject starten met  jonge kinderen. Een aantal activiteiten zijn dan ook specifiek gericht op het werken met jonge kinderen. Het merendeel van de activiteiten zijn echter bijzonder zinvol voor startende deelnemers van iedere leeftijd.

Wil je starten met een ATB traject op je school? Om ATB te implementeren ga je op zoek naar het start niveau van je groep en sluit je daar op aan.

Het specifieke doel met onderbouwkinderen is om hen de mogelijkheid te bieden om de eerste stappen naar bewustwording te zetten; om de basis te leggen voor het vermogen om te ‘luisteren’ naar zichzelf, naar anderen en naar de wereld om zich heen. Er wordt op een speelse manier gewerkt aan executieve functies en reflexen en een basis gelegd voor het vermogen tot zelfregulering.

We willen kinderen ook de mogelijkheid bieden om het innerlijke contact (wat ieder kind met zichzelf heeft) levend te houden, zodat ze al jong in aanraking komen met hun eigen potentieel en dat van binnenuit kunnen ontvouwen.

ATB eendaagse workshop
ATB kleuterschool basistools

Zeker op jonge leeftijd zijn we voorzichtig om geen mentale concepten of beperkende ideeën op te leggen. Alles wordt benaderd vanuit de directe ervaring: de oefeningen creëren een zintuiglijk contact waardoor je ervaart wat een oefening teweeg breng.

De kinderen weten mentaal niet waar het werk over gaat, maar ze ervaren het wel duidelijk in hun lichaam.

Het is de ervaring die in het lichaam zintuiglijke herinneringen creëert. Herinneringen die referenties worden en gezonde patronen vormen voor aandacht, voor het omgaan met zichzelf en voor positieve manieren om met anderen en hun omgeving om te gaan.

Kinderen over ATB

“Het maakt het fysieke lichaam veel echter en je ontdekt dingen over jezelf.”

 

“Het maakte me bewuster van alles om me heen en het maakte me veel opener. Als ik nu nerveus word, of boos, kom ik altijd weer op adem om af te koelen.”

“Je kunt het onbewust gebruiken, voor balans en coördinatie.”